Geen geoliede machine

Er zijn van die weken dat alles lekker loopt. En zo’n lekker geoliede machine zonder mankementen. Heerlijk zijn die weken. En daar kan ik dan ook echt van genieten. Maar soms zijn er weken dat het allemaal wat minder goed loopt. Dat er in je omgeving dichtbij of net iets verder af veel gebeurt. En als dan ook in het gezin het wat hectisch is, dan kan het soms zelfs een beetje aanvliegen. En ja, dat soort weken hebben we allemaal echt wel eens, alleen is daar bijvoorbeeld via social media vaak niet zoveel van zichtbaar.

Ik had (en heb) de afgelopen te veel dingen die ervoor zorgen dat ook de balans een beetje zoek is. Ik ervaar het niet als een overbelasting, maar ook teveel verdrietige ervaringen in korte tijd. Hoe ga je daar dan mee om? Hoe zorg je dat je toch weer een bepaalde veerkracht krijgt dat het voor jezelf beter hanteerbaar wordt? In deze blog blik ik terug naar een mooie masterclass over het brein en ook over ervaringen die ik had tijdens een actief weekend op Vlieland.

Ons brein

Zoals ik al eerder een keer schreef heb ik een ontzettend boeiende masterclass gehad van Theo Compernolle. Mijn beroepsorganisatie, Nobco, organiseerde de masterclass. Zelf daar dus heel veel van geleerd… En nu even op een rijtje zetten wat ik jou daarvan wil meegeven. Ik merkte ook dat ik de laatste tijd erg weinig aan het tekenen was, daarom mijn verhaal met een toelichting aan de hand van ook wat tekenen. Zet ik direct ook een stukje creativiteit in ;-). Eerst een tekening van de verschillende onderdelen van ons brein zoals die in de masterclass beschreven werd.

 

Een beetje kennis over ons brein zal ons een aantal belangrijke inzichten verschaffen. Vooral als we veel stress in ons leven ervaren, kan de kennis over hoe we vaak met ons brein omgaan, je inzicht geven. Maar vooral ook aanmoedigen om een aantal zaken anders te gaan doen.

Op de tekening hier boven zie je ons brein in drie delen, namelijk: ons denkend/reflecterend brein, ons reflexbrein en ons archiverend brein. Hieronder zie je in een paar afbeeldingen de belangrijkste functies van de verschillende delen van ons brein. Klik op de afbeeldingen om deze groter in beeld te krijgen.

Ik pik deze twee er even uit om het volgende uit te leggen. Ons denkend brein en ons archiverend brein maken gebruik van ons werkgeheugen. Dus gebruikt ons denkend brein het werkgeheugen dan kan het archiverend brein er niet bij en vice versa. Dat betekent dus wanneer je denkend brein veel aan het werk is geweest, en dit brein kan echt vermoeid raken en er is geen ruimte gegeven aan ons archiverend brein door te pauzeren, dat het voor ons brein heel lastig wordt om dingen te onthouden maar ook om geen fouten te maken en productief te zijn. In onderstaand schema wordt dat nog even weergegeven.

Niksen is essentieel

Vaak hebben we de veronderstelling om hard te werken, lekker doorwerken en dat we daardoor ook erg productief zijn. Op korte termijn kan dat wellicht best even werken, vooral als het dingen zijn waarvan we in een ‘FLOW’ raken. Dan is daar niets mis mee. Maar voor ons brein en dus met name ons denkend brein is het echt heel belangrijk om te recupereren. Ja, ook ik heb dit woord even moeten opzoeken wat het betekent… Recupereren betekent ordenen. En dat is wat ons archiverend brein doet. Dat ordenen doe je tijdens pauzes, momenten dat je even afstand doet van je werk. Daarnaast archiveert ons archiverend brein. Het brein slaat dingen op in ons brein. De pauzes hoeven niet heel lang te zijn, maar het feit dat je pauzes neemt gedurende de dag is echt essentieel. Als je het langdurig niet doet, zal zich dat uiten in dingen vergeten te regelen, maar ook echt niet meer kunnen terughalen wat er op een bepaald moment is gebeurd. En dit komt omdat je brein geen gelegenheid heeft gehad om dit op te slaan. Geen rust heeft gehad.

Advies: neem gedurende de (werk)dag na een blok van 3/4 uur tot 1,5 uur steeds een korte pauze. (Hoe lang dat blok is, zal variëren per persoon). Dat hoeft niet eens een heel lange pauze te zijn, maar wel een moment om even te ordenen, tot rust te komen. En neem zeker ook een paar keer een wat langere pauze met bij voorkeur een middagwandeling buiten.

Daarnaast is er nog een moment waarop ons archiverend brein bezig is en dat is gedurende de nacht. Slaap is zo ontzettend belangrijk om ons brein te laten archiveren (en dus verwerken wat ons brein moet onthouden, zodat het op latere momenten weer de informatie of kennis paraat heeft.) Merk je dat je al langere tijd slechter slaapt? Dan is er zeker werk aan de winkel. Er kunnen verschillende oorzaken zijn. Nu even twee die te maken kunnen hebben met het gebruik van onze mobiele telefoon (in een volgend blog kom ik daar nog wel op terug) en doordat je overdag al te weinig rust hebt genomen en daardoor later ook nog steeds ‘geprikkeld’ wordt door je reflex brein.

Even een vraag aan jou? Neem jij korte pauze tijdens je (werk)dag? Heb je wel eens gemerkt wel effect die korte pauze op jou hebben? Doe je dit nooit? Bedenk is voor jezelf hoe je dit kan ‘inbouwen’ gedurende je (werk)dag. Hierop reageren veel mensen met in mijn werk kan dat dit niet… Ik denk dat het wel kan, misschien niet altijd in een vaste frequentie, maar even een moment vrij maken om een lekkere kop thee of koffie te halen en dan even uit het raam te staren, kan iedereen gedurende de dag in bouwen.

Eén ding tegelijk

Wij denken allemaal en vooral vrouwen, dat we kunnen multi-taksen. Maar ons denkend brein kan dat zeker niet. Ons denkend brein kan namelijk echt maar één ding tegelijk. In een volgend blog kom ik hier ook nog op terug! De foto rechts laat ons ervaren dat we niet kunnen multitasken. Onze ogen zullen namelijk steeds heen en weer gaan tussen de beide afbeeldingen en je kan ze nooit tegelijk zien!! Probeer het maar eens. Volgende keer kom ik nog terug op het thema multi-tasken.

Veerkracht

Ik begon deze blog met dat het soms allemaal best heel veel is. Deze week ervaar ik dat ook zo. Maar met de kennis en de ervaring die ik inmiddels zelf heb opgedaan, ‘door schade en schande’, lukt het mij toch wel om weer op te veren. Graag wil ik jullie tot slot een aantal punten meegeven die er bij mij voor zorgen dat ik het ook in de intensieve periodes nog voldoende veerkracht blijf houden:

  • Voldoende rustmoment inbouwen. Hoe klein dan ook. Ik heb zelf vier kinderen en daar zit ook een tweeling van ruim 3,5 jaar bij. Het dat is bij tijd en wijlen echt heel intensief. Op de momenten dat ze er niet zijn dan probeer ik ook echt tijd voor mezelf vrij te maken. Ik vind het heerlijk om te lezen maar ook om lekker even buiten zijn en te wandelen en soms ook te fotograferen. En dat geldt ook op mijn werkdagen. Dan probeer ik voldoende rust tussen de gesprekken in te bouwen en op administratiedagen ook echt pauzes te nemen.
  • Op de dagen dat ze wel thuis zijn, dan probeer ik kleine momenten voor mezelf tussendoor in te bouwen. Door even de tijd te nemen voor een lekkere kop thee. Maar soms ook door de kleinsten lekker aan tafel wat te laten doen, dan ga ik zelf ook lekker wat tekenen, schrijven of lezen. Het is soms echt wel een uitdaging, maar door het te doen, ontstaat er weer ruimte. Of lekker met de kinderen naar bos, heide, strand en lekker laten spelen! En nu weet ik dat het ook écht effect heeft op mijn brein!
  • Af en toe je hart even luchten bij vriend(innen), partner, collega’s op het moment dat het echt even te veel is, geeft ook vaak heel veel lucht. En creeert vaak door het al te benoemen ook weer overzicht.

Een paar weekenden geleden was ik als coach mee met een actief vrouwenweekend op Vlieland. En wat ik daar heb ervaren is dat de natuur en de stilte, (ja, want we deden een stiltewandeling met meer dan honderd vrouwen), echt een weldaad voor mij waren. Het was voor mezelf echt een aanmoediging om vaker naar buiten te gaan in de natuur (en in mijn geval ook mijn fototoestel mee te nemen, want dat ‘mocht’ op Vlieland niet.) Toen we daar bij zonsopgang op het strand stonden heb ik zo genoten van de omgeving. In mijn hoofd heb ik heel veel foto’s gemaakt. Maar ik ontdekte daarmee ook hoe heerlijk het is om buiten te zijn. Ik maakt ‘stiekem’ op een stilte moment een foto met mijn telefoon en eerlijk is eerlijk, de foto in mijn hoofd is veel mooier en daar geniet ik nog steeds iedere dag van!

Ik wil je graag aanmoedigen om na te denken wat kleine manieren en momenten kunnen zijn om weer even op te laden!

Iedere maand maak ik een wandeling, in de maand mei ook weer! Kijk in de agenda op welke datum en noteer deze alvast in je agenda. Tijdens de komende wandeling zal ik dat gaan koppelen aan twee woorden ‘verwondering’ en ‘stilte’. Op welke manier ga je ervaren!

Powered by WishList Member - Membership Software